The Name of the Father and Fathers
Each of the participating members of the Research Group will choose a brief passage from Lacan’s later work upon which to base their presentations. Our references are the three following Seminars : – Les non-dupes errent, 1973/1974 – R.S.I., 1974/1975 – Le sinthome, 1975/1976
Programme // Program
SATURDAY, 6th OF JULY, 9.30 / 12.30
PATRICIA DAHAN Chair, Luis Izcovich
Séminaire XXI Les non-dupes errent, leçon du 19 mars 1974 » … à ce nom du père se substitue une fonction qui n’est autre que du nommer-à. Être nommé à quelque chose, voilà ce qui point dans un ordre qui se trouve effectivement se substituer au nom du père A ceci près qu’ici la mère suffit généralement à elle toute seule à en désigner le projet, à en faire la trace, à en indiquer le chemin. …. c’est quand même elle, elle, son désir, qui désigne à son moutard ce projet qui s’exprime par le nommer-à. Être nommé à quelque chose, voilà ce qui, pour nous, à ce point de l’histoire où nous sommes, se trouve préférer – je veux dire effectivement préférer, passe avant – ce qu’il en est du nom du père. »
Seminar XXI The Non-dupes Err, lesson of March 19, 1974 “ … a function is substituted for this name of the father that is none other than to name-as. To be named as something, that’s what appears in an order that is actually substituted for the name of the father. Except that here the mother is generally enough by herself to indicate the project, to be a trailblazer, to point the way …it is nevertheless her, her, her desire that indicates to her kid this project that is expressed by the naming-as. To be named as something, that’s what, for us, at this moment in history, is preferred-I mean actually preferred, it comes before-what the name of the father is.”
SOL APARICIO, Chair, Marc Strauss
Séminaire RSI, leçon du 15 avril 1975 « Ce qu’il faut arriver à bien concevoir c’est le trou du symbolique en quoi consiste cet interdit [de l’inceste]. Il faut du symbolique pour qu’apparaisse individualisé dans le noeud ce quelque chose que, moi, je n’appelle pas tellement le complexe d’Oedipe, ce n’est pas si complexe que ça. J’appelle ça le Nom-du-Père. Ce qui ne veut rien dire que le Père comme nom, ce qui ne veut rien dire au départ, non seulement le père comme nom, mais le père comme nommant. »
Seminar RSI, lesson of April 15, 1975 « What one must manage to clearly conceive of is that this prohibition [of incest] consists in the hole of the Symbolic. There must be something of the Symbolic for there to appear individualised in the knot this something that I, I do not so much call the Oedipus complex, it is not so complex as all that. I call that the Name of the Father. Which means nothing but the Father as Name, which means nothing at the start, not simply the father as name, but the father as naming. »
SATURDAY 6th OF JULY, 14.30 / 17.30
COLETTE SOLER, Chair, Radu Turcanu
Séminaire R.S.I. De la leçon du 21 janvier 1975 « Il faut que n’importe qui puisse faire exception pour que la fonction de l’exception devienne modèle, mais la réciproque n’est pas vraie – il ne faut pas que l’exception traîne chez n’importe qui pour, de ce fait, constituer modèle ».
Seminar R.S.I., from the lesson of January 21 1975 “It is necessary that anyone can make an exception in order that the function of the exception becomes a model, but the reverse is not true-the exception mustn’t hang about with just anyone, for it thereby constitutes a model.”
MARC STRAUSS, Chair, Sol Aparicio
Séminaire Le Sinthome, leçon du 18 novembre 1975, p. 22 « Le complexe d’Oedipe, comme tel, est un symptôme. C’est en tant que le Nom-du-Père est aussi le Père du nom que tout se soutient, ce qui ne rend pas moins nécessaire le symptôme. L’ Autre dont il s’agit se manifeste chez Joyce, par ceci, qu’en somme, il est chargé de père. »
Seminar, The Sinthome, lesson of November 18, 1975 “The Oedipus complex, as such, is a symptom. It is in as much as the Name-of-the-Father is also the Father of the name that everything is maintained, which does not make the symptom any less necessary. The Other which it concerns is shown in the case of Joyce, by this, that in short, he is responsible for the father.”
SUNDAY 7th OF JULY, 9.30 / 12.30
RADU TURCANU, Chair, Colette Soler
Seminaire XXIII, Le Sinthome, leçon du 13 janvier et du 17 février 1976 « Exiles, c’est vraiment l’approche de quelque chose qui est pour lui, enfin, le symptôme, le symptôme central, dont bien entendu ce dont il s’agit c’est du symptôme fait de la carence propre au rapport sexuel. Mais cette carence ne prend pas n’importe quelle forme. Il faut bien que cette carence prenne une forme. Et cette forme c’est celle de ce qui le noue à sa femme… » (leçon du 13 janvier 1976). « J’ai centré la chose autour du nom, du nom propre. Et j’ai pensé que…faites-en ce que vous voulez de cette pensée …et j’ai pensé que c’est de se vouloir un nom, que Joyce a fait la compensation de la carence paternelle » (leçon du 17 février 1976)
Seminar XXIII, The Sinthome, lessons of January 13, 1976 and February 17, 1976 “Exiles is truly the approach of something which is, for him (Joyce), in short, the symptom. The central symptom in which, of course, what is at stake is the symptom constituted by the deficiency proper to the sexual relationship (du symptôme fait de la carence propre au rapport sexuel). But this deficiency must indeed take a form. And this form is the one that knots him to his wife… (13.1.1976) I centered the matter around the name, the proper name. And I thought that-make what you wish of this thought-that it was by wanting a name for himself that Joyce compensated for the paternal lack (carence paternelle )”. (17.02.1976)
LUIS IZCOVICH , Chair, Patricia Dahan
Séminaire Le Sinthome, leçon du 13 avril 1976 « L’hypothèse de l’inconscient – Freud le souligne – c’est quelque chose qui ne peut tenir qu’à supposer le Nom-du-Père. Supposer le Nom-du-Père, certes c’est Dieu. C’est en ça que la psychanalyse, de réussir prouve que le Nom-du-Père, on peut aussi bien s’en passer. On peut aussi bien s’en passer, à condition de s’en servir . »
Seminar The Sinthome, lesson of April 13, 1976 “The hypothesis of the unconscious-Freud emphasizes it-is something that can only be used by supposing the Name-of-the-Father. To suppose the Name-of-the-Father, that’s God for sure. It is that that psychoanalysis succeeds in proving that one can also do without the Name-of-the-Father. One can do without it, on condition that one makes use of it.”
SUNDAY 7th of JULY, 14.30 / 17.00
General debate – 17.00 Farewell cocktail
Inscription // Registration
The Seminar will take place at the offices of EPFCL-France, 118 rue d’Assas, 75006 Paris – Registration fee : 100 € – Registration to be addressed to: EPFCL-France, English Speaking Seminar, 118 rue d’Assas, 75006 Paris. epfcl.secretariat@orange.fr – The number of places is limited, we are asking those of you who wish to attend to register in advance. Registrations will be processed in the order of their arrival. – Means of payment : – By Check in euros – By bank transfer in euros to : Banque : BRED PARMENTIER, Code Banque: 10107, Code Guichet: 00137, Numéro de compte: 00412020699, clé: 16 Code BIC: BREDFRPPXXX – Code IBAN: FR76 1010 7001 3700 4120 2069 916 – The Secretariat has made available the option of paying for the English Speaking Seminar in person up until Friday July 5 only. Payment will not be accepted at the beginning of the Seminar on Saturday July 6.
Le Groupe de Recherche The Research Group of Clinical Formations of the Lacanian field
Jacques Adam Sol Aparicio Patricia Dahan Luis Izcovich Colette Soler Marc Strauss Radu Turcanu
Le groupe de recherche a présenté son premier séminaire en anglais à Paris en décembre 2011 sur « Le symptôme dans le dernier enseignement de Lacan ».